Online Reviews

Online reviews zijn onwijs belangrijk

Zijn reviews nu echt belangrijk?

Reviews van klanten zijn uitermate belangrijk en je kunt tegenwoordig niet meer zonder.

> 88% van consumenten hecht net zoveel waarde aan een online review als een persoonlijke aanbeveling van een familie, vriend of kennis.

> Uit onderzoek is gebleken dat 77% van de klanten eerst de reviews hebben bekeken voordat ze zijn overgegaan tot de aankoop.

Allemaal positieve reviews is dit mogelijk, of doorgestoken kaart?
Let op het soort bedrijf, wat voor diensten of producten er worden aangeboden en doe goed je huiswerk voordat je je conclusies trekt. Het kan zijn dat een bedrijf op de eigen website alleen positieve reacties laat zien, en je op Google wat negatieve reacties terug vindt.

De andere kant kan natuurlijk ook, dat je op meerdere review websites als Google, FeedbackCompany en Springest allemaal positieve reacties tegenkomt. Houdt hierbij in de gaten hoe lang het bedrijf al bestaat. Hoe langer het bedrijf bestaat, des te groter de kans dat er toch klanten ontevreden zijn wat ook niet erg is. Als het maar op een nette manier wordt opgelost. Op deze manier wordt er een reëel beeld geschetst van de werkelijkheid.


Hoe krijg je het meest eenvoudig reviews?

Reviews zijn op eenvoudige wijzig te verkrijgen door er gewoonweg naar te vragen of bij de aankoop van een product een kaartje in de doos bij te stoppen.

Het is ook mogelijk om na de levering van het product een (automatische) mail te sturen met de vraag of het product bevalt, men tevreden was over de levering, kwaliteit, etc.
Voor diensten, services of trainingen geldt dit hetzelfde.

De klant klant kan een review achterlaten op een door jouw gekozen feedback kanaal als Springest, Google, FaceBook, FeedbackCompany, o.i.d.

Zorg er wel voor dat het achterlaten van een review erg eenvoudig is, mensen zijn lui en krijgen er over het algemeen niets voor terug.
Het is natuurlijk mogelijk om een klein presentje mee te sturen bij een product in de vorm van een pen/keycoard/frisbee of iets dergelijks.

Hoe ga je om met een slechte klantervaring?

Niemand vindt het prettig om een slechte review te ontvangen. Een ondernemer doet zijn best om een goede service of product te leveren.

Kom je toch een slechte review tegen, dan is dit vervelend maar zie het als een kans om je service nog beter te leveren of je product te verbeteren.

Het is handig om altijd te reageren op een nette manier. Zorg ervoor dat je begrip toont voor de klant en hoe lastig (soms) ook, je excuses aanbiedt. Belangrijkste is uiteraard om de klacht op te lossen als dit nog mogelijk is.

Een slechte klantervaring kan snel gedeeld worden via sociale media waar weer reacties op zullen komen, dit wil je natuurlijk voorkomen!

Wat kun je het beste doen tegen neprecensies?

Het is erg lastig om neprecensies te (laten) verwijderen. Je kunt bij Google een verzoek indienen, deze dient echter handmatig beoordeelt te worden. Zelf heb ik nooit eerder gehoord dat deze zijn verwijderd op verzoek.

Het kan gebeuren dat concurrenten een slechte recensie schrijven op Google, dat is erg vervelend.
De beste remedie is net zoals bij een slechte recensie toch te bedanken. Ken je de persoon in kwestie niet, dan is het mogelijk dit aan te geven en uit te nodigen voor een kop koffie om deze kwestie te bespreken. Personen die een enkele slechte recensie tegenkomen zullen vast begrijpen dat dit waarschijnlijk niet de waarheid zal zijn als het aantal positieve recensies de boventoon voert.

Positieve klantrecensies, hier de harde cijfers!

De cijfers liegen er niet om, deze zullen je ongetwijfeld overtuigen over het nu van het verzamelen van reviews!

• Minimaal 92% van de mensen bekijkt online reviews voordat ze (online) een service / dienst of product kopen

• Klantervaringen van externe bronnen (Websites als FeedbackCompany, Webwinkelkeur, Kiyoh, Google, Linkedin ervaringen, etc.) wekken meer vertrouwen. Deze ervaringen zijn niet door het bedrijf zelf te beïnvloeden.

Tip: plaats je op je eigen website reviews van klanten, vraag dan je klant of hij/zij met een portretfoto mag worden getoond. Dit wekt vertrouwen voor de bezoeker.
Verwijs tevens naar de bron van de review met een link zodat het geen ‘verzonnen’ verhaal is.

Deel dit bericht

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Brochure WordPress VIP cursus

De PDF brochure zal per e-mail worden verstuurd.
Vul onderstaand je naam en e-mail adres in.

Je vertrekt toch niet met lege handen? Download het E-book!

Binnen 5 seconden heb jij een mooie PDF in handen voor de WordPress starter.
Waarom ook niet…

Honderden ondernemers zoals JIJ downloaden ook al deze tips!

E-Book Top 10 Tips WordPress