‘Fast as lightning’ mobiele website

Als smartphone gebruiker is niets vervelender dan het bezoeken van een langzame website.
Snel een telefoonnummer of contactgegevens opzoeken en niet direct kunnen bellen wekt irritatie op, dit wil je natuurlijk voorkomen!
Bezoekers reageren geërgerd als een website traag laadt op de iPhone of Android.

Let er dus goed op dat je website “Mobile Friendly” is.

De snelheid van je site is een zeer belangrijke factor voor SEO, volgens Google. Het is zaak dat de website zo snel mogelijk geladen wordt. Een korte wachttijd biedt 2 belangrijke voordelen.

  1. Een hoge ranking in Google
  2. Een positieve gebruikerservaring bij het gebruik van de website.

Hoe bereik je een korte laadtijd?

De belangrijkste tekst moet direct geladen worden.
Plaatjes, animaties en filmpjes zijn niet de prioriteit en kunnen vaak wel even wachten.

Het is zelf goed om te bekijken of de plaatjes en animaties daadwerkelijk nodig zijn om weer te geven op een mobiele website.

Als er vraagtekens worden gezet waarom deze weergegeven moeten worden zullen deze waarschijnlijk ook niet van belang zijn voor de desktop website, waardoor de website weer sneller zal inladen.

Maak gebruik van Caching technieken en de Google Serviceworker.

In de training “Hoger in Google” leer je alle facetten om je website sneller te maken.

Optimalisatie website

Heb je interesse om ook de website te optimaliseren en sneller te maken zodat deze beter scoort in Google en de usability beter wordt, vul dan onderstaand formulier in dan neem ik binnen 1 werkdag contact met je op.

Bij het klikken op Bel me terug ga je akkoord met de cookie policy en voorwaarden.

Google Lighthouse geeft je gemakkelijk inzicht in de snelheid van je mobile website of app.

Omdat testen over de snelheid van een site van veel zaken afhangt, is het vaak niet nuttig om alleen naar de cijfers te kijken van de snelheid van je site. Google Lighthouse biedt de mogelijkheid om de snelheid en gebruikerservaring van je mobiele website weer te geven, wanneer je met een 3G verbinding toegang zou krijgen.

Nadat je zelf de snelheid van je site hebt kunnen testen, geeft Google je meer informatie over verbeterpunten.

PageSpeed Insights een van de populairste manieren om inzicht te krijgen in de snelheid van je website. Echter, waar deze tool alleen inzicht geeft in hoe de objectieve snelheid is, geeft de tool van Google ook daadwerkelijk inzicht in de te ervaren snelheid van de bezoeker, en hoe deze te verbeteren is. Dit is een belangrijk onderscheid.
De te ervaren snelheid is immers belangrijker voor bezoekers dan de daadwerkelijke snelheid.

Aspecten mobile speedtest

Lighthouse meet de volgende aspecten om de website speed nader te bepalen:

  • ‘First meaningful paint’: Deze maat bepaalt hoe lang het duurt voordat de belangrijkste content zichtbaar wordt. Hoe lager je score, hoe sneller je site.
  • ‘First interactive’:Dit zegt iets over de laadsnelheid van de minimale content die nodig is om te kunnen interacteren.
  • ‘Consistently interactive’: De snelheid waarmee de volledige interactieve pagina geladen is.
  • ‘Perceptual speed index’: Hoe snel de inhoud van de pagina zichtbaar is.
  • ‘Estimated latency input’: De snelheid waarmee de site op de acties van de gebruiker reageert.
  • ‘Critical request chain’: Laat zien welke resources er nodig zijn om de pagina te renderen.

Aan de hand van deze analyses laat de tool zien welke verbeteringen er mogelijk zijn, en hoe deze toegepast kunnen worden.

Video uitleg door Google

Mobile Speed Lighthouse